Als ondernemer, die werkt met e-mailadressen op een lijst, hoefde je het voorheen niet zo nauw te nemen met bijvoorbeeld een dubbele opt-in op je website of een privacyverklaring. Met andere woorden, iemand die zich inschreef op de lijst of nieuwsbrief hoefde je niet te vragen om zijn e-mailadres te bevestigen. Je hoefde ook niet op je site aan te geven wat je met de vergaarde gegevens zou gaan doen. Vanaf 25 mei 2018 worden de regels rondom de AVG een stuk strenger.
Vanaf 25 mei 2018 gaat in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving gelden. Dat betekent dat vanaf dezelfde datum in Nederland de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht is. Kortweg AVG. In het Engels bekend onder GDPR, General Data Protection Regulation.
De nieuwe wet geldt voor alle ondernemingen. Of je nu een groot concern bent of een ZZP’er, zodra je met persoonsgegevens werkt moet je voldoen aan de nieuwe AVG. Dit geldt dus ook voor de Kaasfabriek.
Kan de Kaasfabriek nog wel een mail versturen?
Ja. De AVG maakt onderscheid tussen bestaande klanten en potentiële klanten.
De bestaande klant heeft al eens een product of dienst afgenomen. Deze klant mag je via mail, sms en app nieuwe aanbiedingen doen voor andere en soortgelijke producten. Dit geldt voor alle mensen die bij de Kaasfabriek een workshop hebben gevolgd.
Potentiële klanten zijn mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief van de Kaasfabriek. Deze persoon moet de Kaasfabriek expliciet toestemming vragen om aanbiedingen te mailen.
Hoe gaat de Kaasfabriek voldoen aan de nieuwe AVG als stichting?