Arduino basketbalspel

Arduino basketbalspel

Het is een basketbalspel. Het idee is dat je probeert te scoren met een pingpongbal (die past precies door de ring). Voor gevordenen is de uitdaiging om 1x op de tafel te stuiteren ;-).
Bij elke punt die je scoort gaat er een lampje branden en klinkt er geluid. Dit wordt aangestuurd door een Arduino Uno. Er zit een USB stekker bij, die in het stopcontact kan (zodat je geen batterijen hoeft te gebruiken, want dat is beter voor het  milieu).

De uitdaging: Dennis en ik geven programmeerles op verschillende basisscholen in de buurt. Hiervoor hebben we samen een lesprogramma ontwikkeld. Omdat we ze graag iets leuks wilden laten maken (= leren door doen/ maken), heb ik dit basketbalspel bedacht. Dit gebruiken we in ons lesprogramma. Flink pittig, maar de kids krijgen het voor elkaar!

De tekening (voor de houden onderdelen) heb ik gemaakt in Inkscape. Het hout is gesneden met de lasersnijder.

Programmeren kan met mBlock (gratis, aanrader voor beginners!) of met de Arduino IDE.

In de ring zitten een infrarood zender en ontvanger (die zien het als er een balletje doorheen gaat).

De basketbal is zo gemaakt, dat je er makkelijk zelf dingen aan kunt veranderen. Je kunt de code altijd aanpassen (je eigen muziekje verzinnen bijv). Of denk aan meer lampjes, een sensor toevoegen, etc. Ook zijn bijna alle (electronische) onderdelen herbruikbaar voor in een ander (Arduino) project.

Project informatie

  • Projectnaam: Arduino basketbalspel
  • Maker: Francien Ramakers Dennis